محل تاثیر گذاری ویروسها :

ویروس ، بسته به کاری که برای آن منظور نوشه شده است در محل های مختلف تاثیر خود را میگذارد که برخی از آنها عبارتند از : 
1- ضمیمه به فایل های اجرایی : برخی از ویروس ها ، خود را به فایل های اجرایی می چسبانند و آن ها را آلوده می کنند. این گونه ویروس ها ممکن است اندازه ی فایل و سایر مشخصات آنرا تغییر دهند. 
2- قطاع بوت (boot sector): دیسک هایی که راه انداز سیستم هستند اولین قطاع یا سکتور آنها قطاع راه انداز یا قطاع بوت نامیده میشود اگر ویروس این ناحیه را دست کاری کند دیسک ، دیگر قادر به راه اندازی سیستم نخواهد بود. 
3- جدول پارتیشن (partion table) : هارد دیسک از لحاظ فیزیکی یک قطعه محسوب می شود اما از لحاظ منطقی می توان آن را به ناحیه های مختلف تقسیم کرد که هرکدام از این نواحی یک درایو تلقی میگردند اطلاعات هر درایو منطقی از قبیل آدرس شروع و آدرس پایان در جدولی به نام جدول بخش بندی یا پارتیشن نگهداری میشود اگر این جدول توسط ویروس تخریب شود درایو های منطقی قابل شناسایی نخواهند بود. 
4- جدول تخصیص فایل (fat)  : 
هر فایلی که روی هارد یا دیسک ذخیره می شود اطلاعات محل نگهداری آن در جدولی به نام جدول دسترسی به فایلها (file allocation table :fat) ذخیره می شود که اگر در این جدول ویروس اختلال ایجاد کند فایل قابل بازیابی نخواهد بود . 
5- تکثیر در فضای هارد:
ویروسها ممکن است خودشان یا تکثیر شوند یا حجم فایلها را افزایش دهند. دراین صورت فضای حافظه کم می شود و سیستم از لحاظ اجرایی کند می گردد.
                                                                                                     《سیدمرتضی تقوی》