انواع ویروس ها :

انواع ویروس ها عبارتند از : 
1- ویروس های ساکن در حافظه (memory resident virus):این ویروسها پس از فعال شدن مانند یک برنامه ی ماندگار در حافظه باقی می مانند و هر فایلی که برای اجرا در حافظه قرار میگیرد را آلوده میکنند. 
2- ویروس های stealth: این گونه ویروس ها به روش های مختلف رد پای خویش را مخفی می کنند ،  به صورتی که فایلهای آلوده به این ویروس ها طوری نشان داده می شود که یک فایل غیر آلوده جلوه کند. اکثر ویروس ها پس از آلوده کردن یک فایل اندازه ی آن را افزایش می دهند و یا گاهی تاریخ و زمان ضبط فایل ها را عوض میکنند . اما ویروس های stealth این کارها را انجام نمی دهند. بنابراین شناسایی آنها مشکل است. 
3- ویروس های polymorphic : این ویروس ها ، پس از هر بار آلوده سازی ساختار داخلی خود را تغییر می دهند و یا از شیوه های خود رمزی سازی استفاده می کنند. 
4- ویروس های triggered : این نوع ویروس ها بخشی از عملیات تخریب خود را در ساعت ویا در تاریخ خاص انجام می دهند ویروس چرنویل نوعی از این ویروس است . 
5-کرم ها (worm) : کرم ها خودشان را تکرار می کنند. آن ها فایل ها را آلوده نمی کنند. دو تا از مشهورترین آنها melissa و i Love you می باشد .
                                                                                                            سیدمرتضی تقوی